NIJMEGEN

2e editie Triathlon024 in Nijmegen - 15 & 16 september 2018

Oud profrenner Theo de Rooij deelt zijn wielertips

Oud profrenner Theo de Rooij deelt zijn wielertips

26 juni 2018
Oud profrenner Theo de Rooij deelt zijn wielertips

Als we aan iemand tips moeten vragen voor het fietsonderdeel van de triathlon is het oud profrenner Theo de Rooij. Hij behaalde onder meer etappezeges in de Ronde van Zwitserland, de Ronde van Duitsland en de Ronde van Nederland. Ook nu op zijn 61-jarige leeftijd maakt hij wekelijks vele kilometers op zijn racefiets en daarnaast is hij ook nog eens een fanatieke hardloper. Hij geeft jullie een aantal tips om het fietsen gemakkelijker te maken!

 

Het klinkt zo simpel, maar het is zo belangrijk: zorg dat je fiets goed afgesteld is. Of je nu op een racefiets stapt of een normale fiets, het is de makkelijkste quick win die je kan maken. Maar hoe stel je je fiets af? Zet je trapper op de laagste stand en zet je geschoende voet met de hak op de trapper. Je been moet nu ontspannen en gestrekt zijn. Dan staat je zadel op de juiste hoogte. En zet je stuur zo laag mogelijk. Als je fiets goed is afgesteld dan kan je gaan! Natuurlijk niet zonder helm, want die is verplicht. 

 

Een triathlon is best spannend en je wil niet ongetraind aan de start verschijnen. Wat je het beste kan doen zijn drie trainingen verspreid over de week. Met drie korte trainingen bereik je veel meer dan dat je bijvoorbeeld 1x in het weekend 80km gaat fietsen. Trek dus drie keer je sportkleding aan en ga erop uit. Is je basisconditie nog niet zo goed en wil je die in een korte periode snel verbeteren? Dan kan je beter wat vaker gaan hardlopen, want daar bouw je je basisconditie sneller mee op. Ga dan bijvoorbeeld 2x hardlopen en 1x fietsen in de week. Bouw het altijd rustig op! Ga niet zomaar ongetraind een Sprint Triathlon afleggen, want het is dan een aanslag op je lichaam. En let op met overgewicht: te snel te intensief gaan hardlopen levert een groot blessurerisico op. Fietsen en wandelen zijn in dat geval beter om je gewicht onder controle te krijgen dan hardlopen.

 

Train daarbij ook de overgang van fietsen naar hardlopen. En het liefste ook in deze volgorde. Door het fietsen worden voornamelijk je hamstrings korter. Als je dan gaat hardlopen komt er veel kracht op je spieren, je spieren worden weer opgerekt en dat ga je voelen. Als je dit traint wordt de overgang van fietsen naar lopen steeds gemakkelijker! 

 

Wil je sneller of gemakkelijker gaan fietsen? Dan heb ik een hele belangrijke tip en eigenlijk geldt deze tip voor iedereen: train je core stability! Je buik-, rug-, en bilspieren zijn van groot belang bij het fietsen. Je zit natuurlijk voorovergebogen en je vraagt veel van de benen. Zonder een sterke core moeten de rugspieren alle klappen opvangen. Dit geldt ook voor het hardlopen en zwemmen. Vergeet dus niet je core te trainen en dat kan heel simpel: dagelijks planken.

 

Veel plezier en succes met trainen!
 

Theo de Rooij